Succesverhalen / Studenten helpen Humanitas met frisse inzichten voor jongerenproject

Het begin van het project

Het project "Get a Grip" ontstond uit de behoefte om jongeren beter te ondersteunen bij hun financiën. Humanitas merkte dat er echter na de Corona periode een grote drempel was ontstaan voor jongeren om zich aan te melden voor hulp, en dit wilden ze aanpakken. "We zijn een vrijwilligers organisatie, we hebben niet veel tijd om bepaalde vraagstukken uit te zoeken" zegt Iris Ferwerda, manager bij Humanitas. "Met deze opdracht bij de MKB werkplaats konden we sneller door bepaalde processen heen en kregen we een idee van wat wel en niet werkt."

"De studenten kunnen enorm goed meedenken en helpen in het denkproces. Het is lastig om als organisatie uit je eigen proces te breken, maar de frisse inzichten en de open blik van buiten zijn echt heel waardevol. Ik vind het heel leuk om samen te werken met de MKB werkplaats Utrecht en hoop op nog meer projecten met studenten."

Iris Ferwerda | Humanitas Utrecht,

Het proces

De studenten kregen ons filmpje te zien waarin we onszelf voorstellen en de uitdaging toelichten. Daarna kwamen de studenten langs om vragen te stellen en gingen ze aan de slag. "Na een paar weken kwamen ze terug voor een tussentijdse update. Dit gaf ons de kans om bij te sturen en een richting te kiezen," legt Iris uit. De studenten hebben zelf jongeren gezocht om te onderzoeken wat voor verandering er nodig was. Het resultaat van de samenwerking met de studenten van Hogeschool Utrecht (HU) was heel nuttig. "We hebben de opdracht bij verschillende opleidingen neergelegd en kregen echt waardevolle resultaten."

Moeilijkheden en successen

"Het is moeilijk om het perspectief van jongeren in beeld te krijgen," zegt Iris. "Maar als je werkt met een groep studenten die zich echt verdiepen, kom je op heel leuke resultaten. De verschillende groepen hadden heel andere invalshoeken: de een focuste op de website en het proces, de ander op waar en hoe je jongeren kunt vinden en wat je in een post of tekst moet zetten om hen te bereiken en uit te dagen om zich aan te melden."

Toekomstplannen

De interne en externe processen kunnen nu worden aangepast op basis van de ontvangen inzichten. "We hebben alles geanalyseerd en een plan gemaakt voor de volgende stap. Eind van de zomer willen we de nieuwe strategie in Utrecht implementeren," vertelt Iris.

Volgende stappen

Humanitas heeft goede ideeën gekregen voor een nieuwe campagne, die nu verder uitgewerkt moet worden. "De campagne moet body krijgen. Na de zomer gaan we samen met de MKB werkplaats Utrecht de strategie achter de campagne opzetten en bepalen waar flyers en posters moeten komen," aldus Iris. "Ook werken we aan een informatiepagina maken over wat we doen, stapsgewijs uitleggen wat er gebeurt bij een aanmelding en met wie je te maken krijgt. Dit idee kwam mede voort uit vragen die de studenten stelden. Daaruit konden we concluderen dat het dan ook voor onze doelgroep niet altijd duidelijk zal zijn wat we precies doen".

Iris sluit af: "We zijn heel blij met de samenwerking en de resultaten. We kijken uit naar de volgende stappen en hopen op nog meer succesvolle projecten met studenten."