Succesverhalen / Merkverhaal vertalen naar doelgroep

Merkverhaal van Macnas vertaald naar de doelgroep

Hoe kan het verhaal van studio Macnas  worden vertaald naar de doelgroep?  (zowel offline als online).

Studio Macnas maak voornamelijk tassen in opdracht op basis van haar eigen ontwerp, geeft maakles op een basisschool en experimenteert met alternatieve duurzame materialen voor leer. Kennis wordt gedeelt middels lezingen en expos. De droom van Macnas is om tassen te maken die je na gebruik in je tuin kunt begraven en dat er dan iets nieuws kan groeien. Dat deze nooit op een vuilnisbelt belanden. Om de tassen te maken gebruikt Macnas ambachtelijke methoden die ze combineert met moderne technologieën. 

Na een eerste jaar van uitproberen en veel doen, heeft Macnas meer focus voor 2022: custom opdrachten en innovatie rondom compostable alternatieven. 

"Ik was benieuwd of ik vastzat in een soort tunnelvisie. Het leek me verfrissend met studenten te kijken naar hoe het nu is en wat er beter kan. Na het project is mijn content consistenter geworden. Ik ben gelijk de socialmedia tool gaan gebruiken en een nieuw ritme van posts en spelen met tags. De fotografie heeft ook een professionaliseringsslag gemaakt.
Het was me een waar genoegen en ik kan het iedereen aanbevelen! Tip is wel om er meer tijd voor in te ruimen dan de geplande feedbackmomenten."

Belinda Werschkull - Studio Macnas

Probleem

Hoe kan het verhaal van Macnas  worden vertaald naar de doelgroep?  (zowel offline als online). Studio Macnas was benieuwd of ze vastzat in een soort tunnelvisie. Het leek haar verfrissend met studenten te kijken naar hoe het nu is en wat er beter kan. Ze had verwacht dat er veel vragen gesteld zouden worden, dat er onderzoek werd gedaan, prototypes getest zouden worden en dat ze met concrete content of concepten aan de slag zou kunnen gaan aan het einde van de rit. 

Matching

Studio Macnas is gematcht met een klas van studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design aan de Hogeschool Utrecht. Er waren twee enthousiaste docenten betrokken om het proces te begeleiden.

Project

Gedurende het project heeft Macnas gekozen méér dan de officiële contactmomenten te plannen met de studenten. In principe zouden er bij deze klas 4 momenten zijn om de klas te zien: Kickoff, 2 feedback momenten (sprint reviews) en een eindpresentatie. Belinda (studio Macnas) merkte al snel dat dit relatief weinig is. Dat ze veel kennis, ervaring en inzichten had die interessant zouden zijn voor de studenten. Ze heeft er dus voor gekozen meer te investeren in het contact met de studenten. Belinda nodigde de studenten uit om afspraken te maken om langs te komen, onderzoek te doen en te komen fotograferen of filmen. Belinda denkt dat dit waarschijnlijk enorm bijgedragen heeft aan de eindproducten, maar vooral ook aan het plezier en meerwaarde van het traject voor zowel de studenten als haar als opdrachtgever. Belinda vond de studenten erg professioneel in het contact; In het contact zoeken als ze even de weg kwijt waren, maar ook in het delen van toffe inzichten. 

Uitkomsten

De oplossingen, aanbevelingen en concrete deliverables zijn heel divers. Er zijn 4 teams aan de slag gegaan elk met een andere focus, deze focus is organisch ontstaan:

  • Één team heeft zicht gericht op een manier om intakes, die normaal in de studio plaatsvinden, op afstand mogelijk te maken.
    De studenten hebbben een materialen set ontwikkeld die opgestuurd kan worden. De beleving van de intake (met het voelen en bekijken van materialen) kan hierdoor zo goed mogelijk bereikt worden in een digitale intake voor custom tas-ontwerp
  • Een tweede team heeft zich gericht op het duidelijk overbrengen van de ambacht en het vakmanschap. Onder andere door een film te maken van het hele Macnas proces bij customopdrachten voor op de webshop. Ook hebben ze geadviseerd over bloggen op de site en wat interessant is om te delen. 
  • Een derde team heeft zich gestort op mijn instagram feed. Ze hebben me een nieuwe tool leren gebruiken om de posts te plannen, een ritme te bepalen en we hebben geëxperimenteerd met tags. 
  • Tot slot is er een team aan de slag gegaan met de fotografie. Ze hebben getest hoe de tassen het best in beeld gebracht konden worden. 

Belinda geeft aan dat haar content consistenter geworden. Ze is direct aan de slag gegaan met de socialmedia tool, heeft nu een nieuw ritme van posts en speelt met tags. Haar fotografie heeft ook een professionaliseringsslag gemaakt en de site is een stuk completer. Er gebeurt veel meer op de website waardoor het op steeds beter vindbaar is en haar specialiteiten beter uitdraagt worden.

Het enige wat nog niet opgepakt is, is het materialensetje, terwijl Belinda dit wel een zeer geslaagd project vond van de studenten. Dit wordt waarschijnlijk binnenkort opgepakt!