MKB Werkplaats Utrecht fungeert als intermediair en koppelt de behoeften van bedrijven aan de vaardigheden van studententeams. Voor MAKE Center hebben we al meerdere succesvolle projecten gerealiseerd – met nog meer op komst!
Het MAKE Center in Nieuwegein, een publiek-private samenwerking tussen opleidingsbedrijven in de metaal- en maakindustrie en ROC, richt zich op het opleiden van de volgende generatie vakmensen. MAKE Center is een Fieldlab voor de Smart Industry. Met een sterke focus op de instroom van jongeren, bieden ze BBL-opleidingen aan in de mechatronica, verspanen en constructie, waarbij de nadruk ligt op een praktijkgerichte aanpak en persoonlijke begeleiding van 265 studenten. Het MAKE Center werkt nauw samen met leerwerkbedrijven om ervoor te zorgen dat studenten niet alleen een opleiding volgen, maar ook direct relevante werkervaring opdoen.
Hans van Zelderen, projectmanager marketing bij MAKE Center, deelt hoe HBO studenten hebben bijgedragen aan recente projecten en hoe hun frisse inzichten praktische oplossingen hebben geboden voor de uitdagingen van het MAKE Center.
Digitalisering van werkinstructies
Een belangrijk thema binnen het MAKE Center is de digitalisering van het onderwijs. Hans van Zelderen vertelt: “Er is een verschuiving gaande van traditionele, papieren werkinstructies naar digitale alternatieven, dit zou kunnen met behulp van de HoloLens. Dit initiatief is ontstaan vanuit de behoefte om beter aan te sluiten bij de leerstijl van de huidige generatie studenten, die volgens onderzoek meer visueel zijn ingesteld en minder geneigd zijn om lange teksten te lezen.” Studenten leren beter door te doen en door visuele ondersteuning, zoals blijkt uit verschillende onderzoeken. Communication and Multimedia Design (CMD) studenten van de Hogeschool Utrecht (HU) hebben een gebruiksvriendelijke interface voor de HoloLens 2 ontworpen, die de MBO studenten aan het MAKE Center door de bediening van de machine zou leiden. “De studenten hebben onderzoek gedaan naar de doelgroep en verschillende prototypes ontwikkeld. De prototypes werden getest met MBO studenten en docenten, waarbij feedback werd verzameld over de gebruikerservaring en de effectiviteit,” vertelt Hans. Uit de tests van de studenten bleek dat een simpele 'tone of voice' en een minimalistische interface de voorkeur hadden. Het project resulteerde in een functioneel prototype dat efficiënter en aantrekkelijker bleek dan de papieren handleidingen. Voor de HU-studenten was dit project een waardevolle leerschool. "Ze leerden dat MBO-studenten geen lezers zijn en dat het essentieel is om informatie in één keer duidelijk over te brengen, zonder grootse verhalen, hopelijk kunnen we in het voorjaar dit project met de HU studenten vervolgen zodat de gehele lijn gevisualiseerd wordt" aldus Hans.


Inclusie en techniek promoten
Een andere uitdaging waar studenten van Nimeto mee bezig zijn gegaan richtte zich op het inspireren van meisjes tussen de 14 en 16 jaar om voor techniek te kiezen. Het doel was om stereotypes te doorbreken en techniek toegankelijker te maken voor deze ondervertegenwoordigde groep in de sector. Studenten werden gevraagd promotiemateriaal te ontwikkelen, de boodschap; techniek kent geen grenzen en staat open voor iedereen. In hun onderzoek probeerden de studenten te werken aan de grootste uitdaging vertelt Hans: “Het vinden van een balans tussen inspirerend en informatief. Terwijl de studenten aanvankelijk de neiging hadden om uitgebreide verhalen te vertellen, bleek uit tests dat de doelgroep juist behoefte heeft aan een directe en eenvoudige boodschap. Dit inzicht hielp hen om hun concepten bij te stellen en te verfijnen.”
Uiteindelijk leverde het project een inspirerende video op die techniek aantrekkelijk en toegankelijk presenteert. Het benadrukte diversiteit en de praktische voordelen van een technische opleiding.
Netwerkinfrastructuur
Na de bouw van een nieuwe hal moest MAKE Center het netwerk in kaart brengen en bepalen hoe de machines waren aangesloten. Studenten Open ICT aan de Hogeschool Utrecht hebben de netwerkinfrastructuur in kaart gebracht, waarbij ze de verschillende servers, poorten en netwerkverbindingen identificeerden. Dit resulteerde in een duidelijke netwerkstructuur, waardoor het gemakkelijker werd om nieuwe machines in het netwerk te integreren.
Na de uitwerking van de infrastructuur heeft Hans grote plannen om te onderzoeken hoe data gebruikt kan worden om machine storingen te voorspellen en uitvaltijd te verminderen. “Over twee weken starten studenten Data Science en Technische Informatica een onderzoek naar de bestaande data die door de machines wordt verzameld en kijken ze hoe ze nieuwe data kunnen verzamelen met sensoren. Het doel van het project is het ontwikkelen van een systeem dat niet alleen de machines monitort, maar ook voorspelt wanneer onderhoud nodig is. Dit zet de deur open naar nóg een vervolg om ook AI-gebaseerde oplossingen voor voorspellend onderhoud te ontwikkelen” vertelt Hans.

Wederzijds leren
Hans benadrukt de waarde van de samenwerking met studenten via MKB Werkplaats Utrecht. Studenten brengen nieuwe inzichten en innovatieve benaderingen, die vanuit interne teams wellicht niet komen. Het is een tweerichtingsleerproces waarbij studenten ervaring opdoen en MAKE Center profiteert van de frisse perspectieven en technische expertise. De studenten krijgen de mogelijkheid om te zien hoe dingen in het echt werken. Hans erkent dat deze samenwerkingen een investering van tijd vereisen, maar dat de resultaten significant zijn. MAKE Center probeert ook altijd hun docenten te betrekken bij de samenwerkingen “Koplopers onder de docenten inspireren collega’s, wat zorgt voor een sneeuwbaleffect. Dit verrijkt het onderwijs, bespaart tijd en zorgt voor actuele, praktijkgerichte lessen.”
Het is belangrijk om duidelijke tijdlijnen en communicatie te hebben. Het stellen van doelen en verwachtingen is belangrijk voor het succes van het project. Dit benadrukt het belang van MKB Werkplaats als intermediair. Hans zegt hierover: “Ze helpen bij het afstemmen van behoeften en beschikbare studentenvaardigheden, het bewaken van de voortgang en het bieden van een luisterend oor indien nodig. Dit is vooral nuttig omdat het de druk wegneemt bij docenten die al veel lesgevende verantwoordelijkheden hebben.”