Succesverhalen / USP's effectief communiceren

Alphatronics wilde Unique Selling Points effectief communiceren

Voor een nieuw product is al veel communicatie bedacht en uitgevoerd door Communicatie en Media Design (CMD) stagiaires. Bij de ontwikkeling van de UNii hebben we, samen met klanten, eigenschappen toegevoegd die meerwaarde bieden aan de klant én die andere leveranciers (concurrenten) niet hebben. Zo onderscheidt de UNii zich van andere producten in de markt. De hoofdvraag van dit project was; hoe kunnen we één of meer specifieke USP's snel en efficient overbrengen op de doelgroep zodat die geinteresseerd raken en actie ondernemen.


Probleem

Voor een nieuw product is al veel communicatie bedacht en uitgevoerd door Communicatie en Media Design (CMD) stagiaires. Bij de ontwikkeling van de UNii hebben we, samen met klanten, eigenschappen toegevoegd die meerwaarde bieden aan de klant én die andere leveranciers (concurrenten) niet hebben. Zo onderscheidt de UNii zich van andere producten in de markt. De hoofdvraag van dit project was; hoe kunnen we één of meer specifieke USP's snel en efficient overbrengen op de doelgroep zodat die geinteresseerd raken en actie ondernemen.

Project

Vier teams van studenten hebben hun tanden in de uitdaging gezet. Er zijn diverse presentaties en overleggen geweest waar de opdrachtgever een grote invloed had in het proces. De opdrachtgever kon bijsturen en focus aanbrengen.

De studenten hebben diverse onderzoeksmethoden gebruikt; zowel literatuur onderzoek, kwantitatief onderzoek zoals interviews als ontwerponderzoek waar heel diverse richtingen worden geëxploreerd.

Uitkomsten

Na 8 weken presenteerden 4 teams hun oplossingen. Onder anderen het concept “Ervaar de UNii”. In dit concept wordt gefocussed op de USP’s van UNii; deze zijn omgezet in concrete voordelen voor de doelgroep. Deze voordelen worden niet zomaar verteld; het concept is gefocust op ervaringen. De doelgroep zal zichzelf in de situatie verplaatsen en zo de voordelen van de UNii zelf ervaren.

De vraag waar 4 teams aan gewerkt hebben was geen gemakkelijke opdracht, want het betrof een technisch product waar de meeste studenten nog nooit mee gewerkt hadden.

Toch lukte het iedere groep heel snel om de vraag te vertalen in een concept. Door regelmatig met elkaar te overleggen konden wij als opdrachtgever waar nodig bijsturen.

Het eindresultaat waren vier concepten die eigenlijk allemaal direct toepasbaar waren. Het was ze gelukt om vanuit verschillende perspectieven voorstellen uit te werken hoe de communicatie opgezet kon worden.

Voor ons was het een enorm interessant traject dat een nieuwe kijk gaf op onze communicatie. Het conceptplan van Team BusyBees (op deze pagina getoont) is er uitgesprongen en gaat de opdrachtgever liefst zo snel mogelijk uitvoeren.

Het concept kenmerkt zich door de multi inzetbaarheid: het is zowel in de acquisitiefase als daarna te gebruiken via verschillende media.