Succesverhalen / Designvoorbeelden voor klanten

Designvoorbeelden om klanten zelfvertrouwen te geven om mooie dingen te maken

Hoe zorg je dat klantenhet vertrouwen hebben dat ze met onze online presentatie software mooie producten kunnen maken?

Bizplay is een online dienst waarmee mensen eenvoudig en snel zelf een presentatie kunnen maken die continu afspeelt op een publiek beeldscherm. Denk bijvoorbeeld aan een informatiescherm in de wachtkamer bij de dokter of een digitaal menubord bij een fastfood restaurant.

Om het klanten nog makkelijker maken om mooie presentaties te maken helpt Bizplay ze graag op weg met designvoorbeelden. In dit project wilde Bizplay de studenten graag meer designvoorbeelden laten ontwikkelen en vooral laten kijken naar hoe ze die designvoorbeelden zouden kunnen inzetten in online marketing. 

“Het traject met de Hogeschool was erg leuk en inspirerend. Door een brede aanpak kregen de studenten een goed beeld van onze organisatie en identificeerden ze ook andere verbeterpunten. We waren erg te spreken over hun proactieve houding en werkwijze. Ook hun begeleider zat bij de briefings/workshops en zij was zeer betrokken en behulpzaam met het stellen van kritische vragen: niet alleen aan de studenten, maar ook aan onszelf. Dit leidde altijd weer tot waardevolle aanscherping.”

Pascal Lindelauf - Bizplay

Probleem

De kernvraag was: kom met enkele goede designvoorbeelden (sets van voorbeeldpagina's) en bepaal hoe deze het beste kunnen worden ingezet om (1) klanten met een proefabonnement vertrouwen te geven dat ze zelf iets moois kunnen maken met Bizplay en (2) nieuwe potentiële klanten mee kunnen bereiken en overhalen om Bizplay een keer te proberen.   

Bizplay was hierbij vooral benieuwd naar welke designvoorbeelden de studenten mee zouden komen en of deze van voldoende hoge kwaliteit zouden zijn om ook in de praktijk te kunnen gebruiken. Verder waren ze benieuwd naar ideeën over hoe deze designvoorbeelden b.v. in social media gebruikt zouden kunnen worden.

Matching

Bizplay is gematcht met twee teams van studenten (3 en 4 studenten, respectievelijk) van de opleiding Communication & Multimedia Design aan de Hogeschool Utrecht. Het initiële contact liep via de docenten en deze was ook de directe begeleider bij het traject zelf. De matching verliep snel en helder en het project ging snel van start met een kick-off sessie, die in eerste instantie nog online plaatsvond. 

Project

Al bij de eerste briefing (deze keer wel op locatie), twee weken na de kick-off, was het duidelijk dat de studenten de bal al erg enthousiast hadden opgepakt. Ze vlogen het vraagstuk wel veel breder aan dan verwoord was in de opdracht, maar dat was prima. Hiermee kregen ze namelijk een goed beeld van het gehele speelveld en identificeerden ze ook andere verbeterpunten. In een workshop-achtige vorm hebben Bizplay en de studenten de prioriteiten van de vragen en de additioneel gevonden punten bepaald, waarna de teams gerichter verder konden. Ook hebben de studenten zelf interviews gehouden bij klanten, wat weer is meegenomen in de rest van het traject. Bizplay was erg te spreken over de proactieve houding en werkwijze. 

De schoolbegeleider zat bij de briefings/workshops en zij was ook zeer betrokken en behulpzaam met het stellen van kritische vragen: niet alleen aan de studenten, maar ook aan onszelf. Dit leidde altijd weer tot waardevolle aanscherping.

Uitkomsten

Beide teams hebben de gevraagde sets van designvoorbeelden opgeleverd en zijn  gekomen met adviezen over de toepasbaarheid hiervan in de klantwerving/-binding.

Daar is het zeker niet bij gebleven. Beide teams hebben ieder met een wat andere focus gekeken hoe de klantwerving en -binding beter zou kunnen. Zo heeft team 1 in haar eindadvies vooral ook gekeken naar mogelijke optimalisaties in de algehele on-boarding ervaring van nieuwe Bizplay klanten en naar mogelijke verbeteringen van de user interaction. Team 2 heeft daarnaast weer heel erg gekeken hoe je meer uit social media kunt halen met een uniformere marketingaanpak. 

Een aantal van de designvoorbeelden zullen binnenkort in Bizplay worden opgenomen. Daarnaast is Bizplay bezig met een geheel nieuwe opzet van het marketingproces, daarbij zullen de adviezen van de teams worden meegenomen. Bizplay vondt enkele deliverables erg creatief en zijn aan het kijken of en hoe ze meer kunnen samenwerken met enkele van de studenten.