Update Like Charlie-studentenprojecten

11 december 2023

Van de zomer hebben we bericht over Like Charlie, het Utrechtse kledingmerk dat zich inzet voor een mentaal gezondere generatie. Tweedejaars studenten van de opleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD) van de Hogeschool Utrecht zijn in september aan de slag gegaan om plannen te ontwikkelen om de naamsbekendheid te vergroten en de doelgroepen (Gen Z en millenials) effectief te bereiken. Hoogste tijd om een update te geven over eerste resultaten en de projecten met studententeams die het stokje in oktober en november hebben overgenomen.

Intensieve én inspirerende periode

Jurren van der Gun heeft de afgelopen maanden intensief samenwerkt met verschillende studententeams van Hogeschool Utrecht, Nimeto en Grafisch Lyceum Utrecht. Hij blikt terug met een positief gevoel. Het was een intensieve periode, maar zeker ook een inspirerende. Uiteraard was niet alle geleverde input even inzetbaar. Maar ook is Jurren blij verrast. Met praktische en direct uitvoerbare voorstellen, zoals verbeteringen in de website en een social media aanpak. En met mooie ideeën, zoals een bijzonder bankje voor de winkelvloer dat ‘mentale gezondheid’ tot leven brengt. Het bankje hoopt Jurren ook echt te ontwikkelen, maar de uitwerking en productie hebben nog wel wat meer tijd nodig. 

Conversation pieces 

Er zijn nog twee teams bezig die in januari de laatste opdrachten afronden rondom het thema ‘Gebrek aan perspectief’. Ze ontwikkelen nieuwe designs voor backprints (prints op de rugzijde van shirts) en realiseren een stripboek! Een spannend ontwikkelproces met grote betrokkenheid en kundigheid van de studenten. Naar verwachting is het eindresultaat een echt ‘conversation piece’ die mentale gezondheid onder jongeren bespreekbaar maakt. Wij zijn ontzettend benieuwd en houden je op de hoogte!

Samenwerking

De verbinding met MKB Werkplaats Utrecht is tot stand gekomen via Eelco Koot van Hogeschool Utrecht. Michiel Rovers koppelde Like Charlie vervolgens aan docenten en studententeams van verschillende opleidingen. Weer een mooi voorbeeld van hoe de multidisciplinaire aanpak werkt. Wil jij dat ook? Neem contact op met MKB Werkplaats Utrecht. 

Missie mentale gezondheid verbeteren

Like Charlie zet zich in om de mentale gezondheid van Gen Z en millennials te verbeteren. Dit is nodig vanwege het feit dat één op de zeven Nederlandse jongeren last heeft van depressieve klachten en steeds meer jongeren problemen ervaren met hun mentale gezondheid. 

Like Charlie bereikt dit door het gebruik van positieve en unieke prints op kleding en door 5% van haar winst te doneren aan MIND Us; een organisatie die zich inzet voor de verbetering van de mentale gezondheid van jongeren en jongvolwassenen.